Adventures & Travel Photography

Blogi

Valokuvablogi - Matkablogi : Valokuvausta, matkailua, luontoa, kaupunkeja, hevosia ja tapahtumia.

Ensimmäinen ilta New Yorkissa

Palasimme jokin aika sitten kuukauden mittaiselta reissultamme Amerikasta. Olen hiljalleen ryhtynyt läpikäymään reissun kuvasaldoa ja valitsemaan otoksia julkaistavaksi täällä blogissa. Kuvia on niin paljon, että minulla on ollut vaikeuksia päättää miten toteuttaisin reissupostaukset. Yritän tehdä postaukset suunnilleen siinä järjestyksessä, kuin olemme reissussa edenneet, mutta muuten ne eivät välttämättä noudata mitään tiettyä kaavaa. Ensimmäinen etappimme oli New York, jossa kuvasin varmasti enemmän kuin missään muussa kaupungissa tai kohteessa reissulla. Päätin jakaa New York kuvat useampaan postaukseen, joista nyt on vuorossa ensimmäinen.

Lentomme New Yorkiin oli kaksi tuntia myöhässä. Pakkasimme aamulla niin tohkeissamme viimeisiä tarvikkeita laukkuihimme samalla kun siivosimme kotia, että unohdimme tarkastaa lennon aikataulun. Vasta lentokentällä jättäessämme ruumaan meneviä laukkuja kysäisi virkailija meiltä, että tiesimmehän lennon olevan myöhässä? Emme tienneet. Toisaalta minusta tuntui hyvältä rentoutua hetki ennen matkaa. Reissua edeltävät viikot olivat olleet kiireisiä niin töissä kuin vapaalla. Odottelun jälkeen pääsimme lopulta matkaan.

Yritän aina valita istumapaikat lennolle ikkunan vierestä, sillä minusta on ihana katsella maisemia lentokoneesta. Saimme tälläkin kertaa istua ikkunan vieressä. Lento sujui mukavasti ja lähestyessämme New Yorkia avautui lentokoneen ikkunasta upea näkymä kohti Manhattania auringonlaskussa. Olimme varautuneet siihen, että lentokentällä maahantulotarkastukseen jonottaessa saattaisi mennä pari tuntia, tai pahimmillaan jopa kolme. Yllättäen kaikki sujuikin niin nopeasti, että huomasimme hyppäävämme taksiin vain neljäkymmentä minuuttia lentokoneen laskeutumisen jälkeen.

9/11 Manhattanilla

Innosta puhkuen pääsimme keltaisen taksin kyydissä kohti hotellia eteläisellä Manhattanilla. Pyysimme kuskia jättämään meidät Delansey - ja Orchard Streetin risteykseen ja pääsimme vaivattomasti perille. New Yorkissa taksikuskille kannattaa aina sanoa minkä teiden risteykseen haluaa päästä. Olen kuullut useista epäonnistuneista taksikokemuksista New Yorkissa, koska kuski ei ole hotellin nimen tai pelkän katuosoitteen avulla vienyt asiakkaita perille asti. Saavuimme ihastuttavaan pikku hotelliimme nimeltä Blue Moon noin kahdeksan maissa illalla. Kyseisenä päivänä vietettiin 9/11 muistopäivää ja olimme etukäteen suunnitelleet, että kävisimme illalla terrori-iskuissa kaatuneiden World Trade Center kaksoistornien paikalle muistomerkiksi rakennetuilla altailla.

Saatuamme matkalaukut hotellihuoneeseen lähdimme saman tien kohti metroasemaa ja 9/11 muistomerkkiä. Jäimme metrosta Chambers Streetin asemalla, josta pienen kiertelyn jälkeen löysimme perille. Paikalla oli valtavasti ihmisiä. Kaksoistornien paikalle rakennuttujen altaiden vesiputouksista kuului kova pauhu ja alue oli illalla mykistävän kaunis. Altaiden reunoille oli kirjattu kaikkien terrori-iskuissa menehtyneiden nimet ja useiden kohdalle oli tuotu esimerkiksi ruusuja. Oli helppo aistia, että paikalla oli myös sellaisia ihmisiä, jotka olivat itse menettäneet läheisiään kolmetoista vuotta sitten tapahtuneissa iskuissa. Samana iltana taivasta koristi myös Tribute in Light -valoteos, joka toistuu joka vuosi Syyskuun 11. päivä. Tuolloin taivaalle valaistaan kaksi sinistä valotornia kuvastamaan kaatuneita pilvenpiirtäjiä. Ihailtuamme aikamme muistopaikkaa lähdimme kulkemaan metroasemalle ja takaisin hotellille nukkumaan.