Adventures & Travel Photography

Blogi

Valokuvablogi - Matkablogi : Valokuvausta, matkailua, luontoa, kaupunkeja, hevosia ja tapahtumia.

Wien

Itävallan pääkaupunki Wien kuului kauan matkahaaveideni kymmenen kärkeen. Innostukseni kaupunkia kohtaan syntyi mistäpäs muusta kuin lapsuuden heppakirjoista luetuista tarinoista Wienin Espanjalaisesta ratsastuskoulusta- ja sen vitivalkeista lipizzanhevosista. Vielä matkan suunnitteluvaiheessa kaikki käsitykseni Wienistä pohjautuivat enemmänkin vanhoihin mielikuviini kuin varsinaisiin faktoihin. Haave kaupungissa vierailusta päästiin totetuttamaan sujuvasti syksyisellä Euroopan reissullamme, sillä pääkohteemme oli Itävalta.

Vietimme kaupungissa neljä yötä Airbnb:n kautta vuokratussa huoneessa paikallisen pariskunnan- ja heidän kahden koiransa vieraana. Saavuimme kaupunkiin keskiviikkona 8.9 alkuillasta, jolloin ajoimme suorinta tietä yöpaikkaamme. Saimme heti alkuun majoittajaltamme kattavan tietoiskun karttoineen Wienin nähtävyyksistä, julkisesta liikenteestä ja ruokapaikoista, joten pääsimme tutustuman kaupunkiin hyvin perehdytettyinä. Majoituskokemus oli yksi kotoisimmista, eikä kolmisenkymmentä euroa vuorokaudelta kustantanut hintakaan jäänyt harmittamaan. Edellämainituista syistä Airbnb on loistava palvelu yöpaikan hakuun, jos omaa hitusen verran seikkailumieltä. Majoituksemme sijaitsi vain vartin kävelyn päässä upeasta Schönbrunnin palatsista ja matka keskustaan hujahti metrolla parissakymmenessä minuutissa.

Olimme ennen reissua tehneet jos jonkinlaista alustavaa suunnitelmaa siitä, millä alueilla tulisimme kaupungissa kulkemaan, mutta huomasimme aika nopeasti samoilevamme aivan jossain muualla kuin suunnitelmamme sanoivat. Eikä se suinkaan haitannut, sillä löysimme monia kiinnostavia paikkoja, joihin emme edes olisi osanneet suunnitella kulkevamme. Metrolla liikkuminen on Wienissä vaivatonta, ja aivan ensitöiksemme kaupungissa hankimmekin 72 tunnin metrolipun hintaan 16,50e kappale. Juuri metrolla liikkumisen vaivattomuuden ansiosta kuljeskelimmekin nopeasti paikasta toiseen, ja myös yöpaikkamme sijainti keskustan ulkopuolella rohkaisi tutustumaan kaupunkiin laajemmin.

Wien oli juuri niin loistokas kuin oli kuvitellutkin, mutta kaiken historian ja vanhan arkkitehtuurin rinnalla oli kaupunki yllättävän nuorekas. Kukapa olisi uskonut löytävänsä klassisesta Wienistä oikean katutaiteiden mekan; kaupungin ohi kulkevan Tonavan kanavan varsi peittyi kilometrien matkalta graffiteihin. Kaupunki tuntui hassulta kulttuurin ja taiteiden sekamelskalta, sillä rintarinnan satoja vuosia vanhojen hevospatsaiden kanssa saattoi löytyä modernia arkkitehtuuria ja kantaaottavaa katutaidetta. Ja niitä hevospatsaita kaupungissa riitti. Ehkäpä noin puolet kuvistani Wienin osalta olivat joko hevosista tai sitten hevospatsaista otettuja.

Wieniin ensikertaa matkaavalle suosittelisin varaamaan reilusti aikaa ensinnäkin ihan keskustan alueella kiertelyyn. Palatseista uljaimmat Wienissä ovat keskustan tuntumasta löytyvä Belvederen palatsi, sekä metromatkan päässä sijaitseva Schönbrunnin palatsi puutarhoineen. Molempien palatsien piha-alueille pääsee kulkemaan veloituksetta, mutta jos mielii tutustumaan palatseihin sisältäpäin, täytyy varautua sisäänpääsymaksuun. Wienistä löytyy lukuisia museoita, joista me kävimme tutustumassa ainoastaan upeaan Itävallan kansalliskirjastoon. Se on Euroopan suurin barokkityylinen kirjasto, ja sijaitsee keskustassa Hofburgin palatsilla. Hofburgin palatsilla sijaitsee myös Wienin Espanjalainen ratsastuskoulu, joka on etenkin hevosharrastajille ehdoton vierailukohde. Huvittelunhaluiselle löytyy kaupungista vanha ja kaunis Praterin huvipuisto, jonne pääsee niinikään veloituksetta. Huvipuisto on vain pieni osaa valtavaa Praterin aluetta, ja jo itse huvipuistokin on melkoisen suuri. Me vierailimme huvipuistossa auringonlaskun aikaan, joka oli valokuvaamisen kannalta onnistunut valinta.

Arkkitehtuurista kiinnostuneille riittää kaupungissa nähtävää niin vanhoista katedraaleista kuin moderneista kerrostaloista lähtien. Esimerkiksi Hundertwasserhaus ja KunsHausWien ovat ovat omaleimaisen arkkitehdin suunnittelemat hullunkuriset kerrostalot, jotka vetävät turisteja puoleensa kuin hunaja kärpäsiä. Wienistä puhuessa ei pidä unohtaa musiikkia, sillä Itävaltahan on tunnettu kuuluisista säveltäjistään ja klassisesta musiikista. Niinpä mekin päätimme istuttaa sivistyksen siemenen itseemme ja asetuimme perjantai-illaksi Karlskirchen lähes kolmesataa vuotta vanhoille kirkonpenkeille kuuntelemaan orkesterin soittamaa Vivaldin Neljä Vuodenaikaa -konserttia. Konserttilippujen hinnat lähtivät paristakympistä ylöspäin riippuen istumapaikoista. Onhan se myönnettävä, että olihan se kerrassaan mukava kokemus istahtaa alas pitkän päivän päätteeksi ja sulkea silmänsä kuunnellen mitä kauneiten soitettua musiikkia.

Kahvilakulttuuri leivoksineen on juurtunut Wienissä syvälle ja kävimmepä mekin testaamassa paikalliset apfelstrudelit (omenaleivokset). Hampaankoloon jäi hieman se ettemme käyneet maistamassa hotelli Sacherin alkuperäistä Sacher-kakkua, joten siinäpä herkkuvinkki muille Wieniin matkaaville. Jos Wienissä haluaa syödä edullisesti paikallisen keittiön perinteisiä ruokia voisin suositella testaamaan Centimeter nimistä ravintolaaa, josta itsekin saimme vinkin majoittajaltamme. Annokset olivat oikeasti niin valtavat, että jopa meillä ahmateilla jäi lautaset tyhjentämättä. Jos matka käy Centimeteriin kannattaa siis harkita annoksen puolittamista. Ja kun Itävallassa ollaan niin tottakai siellä kuuluu maistaa paikallista limonaadia Almdudleria, joka on Itävallan kansallisjuoma. Jos pitäisi verrata Almdudlerin makua johonkin, niin se olisi ehkä lähimpänä Pommacia, mutta mielestäni jopa parempaa.

Wien oli aika pitkälti sellainen kuin odotinkin, mutta kaupungin nuorekkuus ehkä yllätti. Kaikinpuolin oikein mukavan ja turvallisen tuntuinen kaupunki, joka kuitenkin loppujen lopuksi oli melko tavallinen. Siinä on vaan jokin kumma juttu, että kaupungit tuntuvat tavallaan aina toistavan itseään. Wienistä jäi mielen päälle parhaiten ehkä mukava ja rento yleistunnelma, sekä onnistunut majoituskokemuksemme. Se että saimme asua mukavien ihmisten kodissa ja tutustua myös heidän ihaniin koiriinsa kruunasi vierailumme täydellisesti.