Unelmien roadtrip - Highway 1 Kalifornia

Aloittaessamme suunnitella matkaa Yhdysvaltoihin syksyllä 2013, oli varmaa se, että halusimme länsirannikolle. Varmaa oli myös se, että road trip tulisi kulkemaan pitkin Highway 1:stä San Franciscon ja Los Angelesin välillä. Suunnitelma kahden viikon reissusta paisui kuukauteen ja kuten blogiani seuranneet tietävät päädyimme Kalifornian lisäksi New Yorkiin, Nevadaan, Utahiin, Arizonaan ja lopulta kuuman kosteaan Floridaan. Koska kyseessä oli meidän molempien ensimmäinen USA -vierailu, halusimme toteuttaa ne kaikkein kliseisimmät Amerikan haaveet mitä kumpikin oli ehtinyt vuosien saatossa mieleensä kehittää. Tähän sarjaan kuului siis myös tämän kauneudestaan maailmankuulun rantatien ajaminen, joka sitten suunnitelmien mukaan päästiinkin toteuttamaan viime syksyn matkalla.

Highway 1 on kokonaisuudessaan reilun tuhannen kilometrin pituinen tie, jonka eteläinen pää starttaa Dana Pointilta Orange Coyntysta. Pohjois-suunnassa tie päättyy Leggetin liepeille Mendocinossa. Useimmat kuitenkin ajavat reitin välillä San Francisco - Los Angeles, niin kuin mekin teimme.

Päivä 1 - San Franciscosta Montereyhin

Olemme molemmat innokkaita matkan suunnittelijoita. Niinpä meidän reissu ja road trip oli suunniteltu ja aikataulutettu jo kauan ennen kuin olimme edes päässeet matkaan. Huolellisen suunnittelun ansiosta ehdimme nähdä ja kokea juuri niin paljon kuin vain kuukauden matkalla oli mahdollista. Emme kuitenkaan tunteneet joutuvamme silti kiirehtimään vaan ehdimme rauhassa viettää aikaa siellä missä halusimme. Matkaan San Franciscosta Los Angelesiin pitkin Highway 1:stä olimme varanneet kolme päivää ja yövyimme matkalla Montereyssä sekä Lompocissa. Monet taittavat matkan yhdessä päivässä, mutta me halusimme, että aikaa olisi riittävästi myös pysähtymisiin. Niinpä starttasimme matkaan San Franciscon Golden Gate Parkista perjantaina 26.9 aamupäivällä. Ensimmäisen päivän ohjelmassa meillä oli ajo rantaa pitkin pysähtyen Pigeon Pointin majakalla, vierailu punapuumetsässä Henry Cowell Redwoods State Parkissa ja piipahdus Santa Cruzissa, josta jatkoimme illaksi motellillemme Montereyhin. Illalla kävimme vielä kulkemassa pitkin Montereyn tunnelmallista satama-aluetta. Tämän postauksen omistan kuitenkin Highway 1:lle, joten olen koonnut esille kuvia ainoastaan rantatien varrelta. Teen vielä erikseen omat postaukset muista kohteista, joihin matkalla pysähtelimme.

Päivä 2 - Reitin kauneimmat maisemat

Lauantaiaamuna heräsimme anivarhain motelliltamme Montereyssä. Tänään edessä olisi Highway 1:n kaunein pätkä pitkin Tyynenmeren rannikkoa. Lähdimme ennen aamun sarastusta liikenteeseen ja kävimme pimeyden vielä vallitessa Montereyn Fisherman's Wharfilla. Aamun ensimmäiset kalastajalaivat olivat tekemässä lähtöä merelle. Kävelimme satamalaiturin edestakaisin ja lähdimme ajamaan kohti Carmelia. Monterey ja Carmel ovat molemmat tunnelmallisia lomakohteita joissa monet viettävät pidemmänkin ajan, mutta meillä ei ollut aikaa tai kiinnostusta jäädä alueelle sen pidempään.

Vähitellen alkoi aamukin sarastaa, mutta sää näytti synkältä ja harmaalta. Olimme ottaneet aamupalan mukaan autoon, joten pysähdyimme syömään tien varteen levikkeelle. Jatkoimme Rocky Creek- ja Bixby Bridge silloille, joista Bixby Bridge taitaa olla se kuuluisampi ja kuvatumpi. Vietimme sillan luona hyvän tovin kuvaillen. Kun olimme ihailleet siltaa aikamme jatkoimme ajoa kohti Big Suria. Big Surista löytyisi mukavia retkeilymaastoja, mutta tällä kertaa tyydyimme vain ajamaan alueen halki. Aurinko alkoi vähitellen pilkistellä pilvenraosta ja lopulta myös lauantaista oli tulossa helteinen. Big Surista hieman etelään päin sijaitsee kuuluisa McWay Falls -vesiputous joka laskee läpi vuoden mereen. Putouksen ympäristö on kuvauksellinen ja viihtyisä. Jostain syystä myös merivesi näyttää alueella aivan erityisen turkoosilta. Paikka oli kyllä kaunis, mutta itse putous oli vaatimattomampi kuin kuvittelimme. McWay Falls on merkitty huonosti, joten se saattaa jäädä ohikulkijalta helposti huomaamatta. Ainoa merkki taitaa olla Julia Pfeiffer Burns State Parkin kyltit ja tien varteen pysäköidyt autot. Me otimmekin tavaksi kurvata melkein jokaiselle levikkeelle kurkistamaan miltä maisemat näyttivät. Näitä pysähdyksiä tuli matkalla varmasti kymmenittäin.

McWay Fallsilta jatkoimme ajoa San Simeoniin, jonka rannoilla köllötteli satoja merinorsuja. Merinorsut olivat isompia verrattuna San Franciscossa nähtyihin merileijoniin ja ne myös ääntelivät eritavalla. Merileijonat sanoivat oink, oink, mutta merinorsujen ääntely muistutti enemmän kovaäänistä röyhtäilyä. Hajun perusteella ei olisi voinut näiden kahden lajin välille tehdä eroa, eikä myöskään käyttäytymisen. Nämä kaverit olivat innokkaita köllimään auringossa ja toisaalta taas kovin riidanhaluisin keskenään. San Simeonissa vietimme koko iltapäivän ja kävimme vierailemassa samalla Hearst Castlella. Lehtiparoni Hearstin linnasta kirjoittelen teille myöhemmin lisää. Kun ajelee San Simeonissa ohi Hearst Castlen kannattaa kääntää katseet tien viereisille laitumille. Karjan joukossa nimittäin laiduntaa ihka oikeita seeproja.

Hearst Castlelta ajelimme San Luis Obisboon, jossa kävimme syömässä. Ajoitimme matkanteon niin, että ehdimme ruokailun jälkeen katsomaan auringonlaskun Pismo Beachille, josta matkasimme kohti pimenevää iltaa yöpaikkaamme Lompociin. Hotellille saapuessa koimme aikamoisen hämmästyksen kun parkkipaikan täytteenä oli parisenkymmentä Ferraria seuraanaan muutama Maserati ja Lotus. Täytyi hetki tarkistella, että olemme varmasti oikean hotellin pihalla. Lompocissa sattui olemaan juuri tuona viikonloppuna Exotic Car Show -autonäyttely. Kun mieheni oli saanut ihailla tarpeekseen pihan peltihevosia, pääsimme lopulta kirjautumaan sisälle hotelliin.

Päivä 3 - Kohti Los Angelesia

Viimeinen rantareitin ajoon varattu matkapäivä alkoi tasaisen harmaana. Kävimme aamulla vierailemassa Solvangissa, joka on tanskalaissyntyisten maahanmuuttajien rakentama kylä. Kylän rakennukset ovat tanskalaistyylisiä ja sen kadut pullollaan kivoja pikku puoteja. Solvangin vieressä sijaitsee Flag is Up Farms niminen hevostila, jota pitää hevoskuiskaajaksikin kutsuttu herra Monty Roberts. Kun portit Montyn talleille aukesivat yhdeksältä, kirmasimme sinne viettämään aamupäivää. Tämäkään päivä ei jäänyt pilviseksi, vaan saimme pian nauttia paahtavasta auringosta. Flag is Up Farmsilta matka jatkui kohti Santa Barbaraa, jossa vietimmekin oikeastaan loppupäivän. Auringon laskiessa ajoimme illaksi Santa Monicaan Los Angelesin lipeille, jossa majoituimme neljä seuraavaa yötä.

Olimme keksineet niin paljon aktiviteetteja Highway 1:n varrelta, että meille kolme päivää oli sopiva aika matkan taittamiseen. Joissain opuksissa sanotaan, että matkaan kannattaisi varata jopa viikko. Meille viikko olisi ollut kyllä aivan liikaa. Kuten jo aiemmin mainitsin, tulen tekemään vielä useita postauksia kohteista, joihin kurvailimme tehdessämme matkaa pitkin Highway 1:stä. Sää oli matkalla hyvin vaihteleva, sillä välillä kuljimme paksun pilviverhon alla ja välillä aurinko taas porotti herkeämättä. Valokuvauksen kannalta olisi ollut mukava olla illan kultaisen tunnin aikaan noissa tärkeimmissä paikoissa, mutta matkalla se ei vain ole aina mahdollista. Pismo Beachillä sain nauttia yhdestä todella kauniista auringonlaskusta ja niistä kuvista varmasti kokoankin vielä postauksen. Rantatien ajaminen oli hieno elämys, mutta täytynee myöntää, että tässä vaiheessa reissua pieni turnausväsymys latisti ehkä jo hieman kokemusta. Olimme ehtineet nähdä niin upeita maisemia sisämaassa, että emme välttämättä olleet enää aivan niin vastaanottaivaisia, kuin heti alkumatkasta. Vai olisivatko vuoristomaisemat sittenkin purreet meihin paremmin kuin merenrannat...

Kuinka moni teistä lukijoista on päässyt taittamaan matkaa pitkin Highway 1:stä tai onko joku kenties suunnittelemassa road trippiä tuolle kauniille rantatielle?