Adventures & Travel Photography

Blogi

Valokuvablogi - Matkablogi : Valokuvausta, matkailua, luontoa, kaupunkeja, hevosia ja tapahtumia.

Griffith Park LA

Vietimme USA:n matkalla loppujen lopuksi vain yhden kokonaisen päivän Los Angelesissa, vaikka yövyimmekin läheisessä Santa Monicassa neljä yötä. Los Angelesissa vietetty päivä huipentui iltaan Griffith Parkissa, jonka kukkuloilta avautuikin henkeäsalpaavan kaunis näkymä yli kaupungin. Olimme aiemmin päivällä ehtineet tutustua Hollywoodiin ja reippailla Runyon Canyonin poluilla, sekä vierailla Warner Brosin elokuvastudiolla. Olimme pysyneet mukavasti aikataulussa ja ehdimme juuri sopivasti vielä illaksi Griffith Parkiin.

Jätimme automme Griffith Observatoryn viereiselle parkkialueelle ja kävimme ihailemassa hetken kupolikattoista rakennusta. Observatorio oli suljettu jonkin yksityistilaisuuden vuoksi, joten emme päässeet rakennuksen sisälle. Olin ennen matkaa nähnyt kuvia, jotka oli otettu rinteeltä alas kohti kaupunkia ja observatoriota. Halusimme kiivetä myös itse kukkuloille ja päästä katsomaan maiseman omin silmin. Päivä oli ollut todella kuuma, eikä lämpötila ollut vielä ehtinyt laskea. Lähdimme tarpomaan ylös rinteelle ja päätin tietysti oikaista jyrkintä mahdollista reittiä pitkin. Kapusin selkä märkänä ylös rinnettä tennareissani, sillä en ollut aamulla muistanut ottaa mukaan kunnon vaelluskenkiä. Rinteen laella tapasimme taas mieheni kanssa, joka oli päättänyt pysyä leveämmällä polulla. Aurinko laskeutui uskomattoman kauniina oranssina tulipallona merelle päin. Tämä ilta oli viimeisten Kalifornia päivien ehdottomasti hienoin kokemus ja Griffith Parkista tuli suosikkipaikkani. Griffith Park on yksi Pohjois-Amerikan suurimmista urbaaneista puistoaluesta ja siitä suuri osa on täysin luonnonmukaisessa tilassa. Puistoa ei ole mitenkään mahdollista käydä läpi yhdessä illassa, mutta Griffith Observatoryn luota on hyvä aloittaa puistoon tutustuminen.

Törmäsimme ennalta arvaamattomaan ongelmaan kuvatessamme öistä kaupunkimaisemaa Griffith Parkissa. Los Angeles on valtava miljoonakaupunki, jossa liikutaan pääasiassa autoillen. Vierailumme aikaan sää oli kuuma ja seisahtunut, jonka vuoksi ilmansaasteista johtunut savusumu jäi leijumaan kaupungin ylle. Sumu väreili ilmassa ja teki kuvaamisesta vaikeaa. Itse luovutinkin kuvaamisen suhteen melko nopeasti, sillä kuvien tarkkuus tuntui pimeässä kärsivän voimakkaasti. Mieheni oli tällä kertaa sitkeämpi ja postauksen viimeinen kuva olikin tallentunut hänen kamerallaan. Polarisaatiosuodin olisi voinut olla noissa olosuhteissa hyödyllinen, muttei meillä ollut sellaista käytettävissä. Mielestäni kaupunkirakentaminen on Los Angelesissa ollut jossain määrin järjetöntä, sillä kaupunki on rakennettu niin laajalle alueelle ja rakennuskanta on matalaa. Kaupungin asukkaat saattavat viettää autossa useita tunteja päivittäin. Itse onnistuimme välttämään kaikkein pahimmat ruuhkat huomioimalla esimerkiksi työmatkaliikenne ja pääväylät kun suunnittelimme ajoreittejä ja aikatauluja.

Los Angelesiin jäi vielä paljon sellaisia kohteita, joita olisi joskus mukava päästä näkemään. Kaupunki ei lyhyen tuttavuuden perusteella saanut minua aivan yhtä ihastuneeksi kuin vaikkapa New York tai San Francisco, mutta vietimme siellä silti ikimuistoisen päivän. Päivän kruunasi kyllä täysin ihana ilta auringonlaskiessa Griffith Parkissa. Illalla oli mukava palata toiminnantäyteisen päivän jälkeen kotoisaan majapaikkaamme. Seuraavana päivänä pääsimmekin sitten hurvittelemaan polkupyörien kanssa pitkin Santa Monicaa ja Venice Beachiä.