Adventures & Travel Photography

Blogi

Valokuvablogi - Matkablogi : Valokuvausta, matkailua, luontoa, kaupunkeja, hevosia ja tapahtumia.

Miami - South Beach

Ennen kuin päästään nauttimaan täysin siemauksin Suomen kesästä, haluan palata reissumuisteloissa kuuman kosteaan Floridaan. Suunnitellessamme paluulentoja Yhdysvalloista Helsinkiin oli vaihtoehtona lentää joko New Yorkista, Chicagosta tai Miamista kotiin. Matkamme viimeiseksi kohteeksi valitsimme lopulta Floridan, joka tarjosi mukavan trooppiset puitteet loman päättämiseen.

Lensimme torstaina 2.10.2014 Los Angelesista Fort Lauderdaleen, josta meillä oli vuokrattuna auto lentokentältä Hertziltä. Koimme vuokraamon tiskillä kuitenkin alkuun pienen pettymyksen. Olimme etukäteen varanneet kaksiovisen coupen, jonka oli tarkoitus olla Ford Mustang tai Nissan Altima. Varauksessamme oli vielä maininta erityistoiveesta, että saisimme Mustangin. Tiskillä paljastui, ettei heillä ollut antaa meille Mustangia, saati sitä Nissan Altimaa tai muutakaan vastaavan luokan coupea. Aikamme väännettyä asiasta tyydyimme tarjottuun Dodge Avengeriin. Sinänsä meille on aivan sama millä autolla ajamme, mutta olimme edullisen hinnan vuoksi päätyneet varaamaan reissun viimeisiksi päiviksi meidän mittapuulle hienomman auton. Itseasiassa tuo pieni coupe siis olisi ollut alemman hintaluokan auto, kuin saamamme Full Size -luokan Avenger. Asia unohtui kuitenkin samantien kun pääsimme lentokentältä ulos ja katselimme ehkä reissun upeinta auringonlaskua kaukana horisontissa. Oli ehkä hieman sääli, että ihailimme auringonlaskua jossain valtatiellä autossa matkaten, mutta olipahan ainakin unohtumaton saapuminen Floridaan. Ensimmäisen yön vietimme Fort Lauderdalessa, koska olimme päättäneet käydä seuraavana päivänä USA:n suurimmassa outlet -ostoskeskuksessa Sawgrass Millsissä.

Olimme jo ennen reissua päättäneet, ettemme tuhlaisi matkalla aikaa kauppoihin, joten keskitimme pienet reissushoppailut pääosin yhdelle päivälle. Perjantaipäivä menikin sitten aikalailla Sawgrass Millsiä kierrellen, jossa käynti osoittautui kannattavaksi; Esimerkkinä eräissä merkkiliikkeissä hinnat olivat keskimäärin -40% halvemmat kuin saman ketjun muissa liikkeissä, joissa olimme piipahtaneet vaikkapa San Fransiscossa ja kyseessä oli siis tismalleen samoja tuotteita. Suomalaiseen palveluun tottuneelle iloiset ja puheliaat myyjät saattavat alkuun aiheuttaa pientä hämmästystä. Useissa "paremmissa" liikkeissä kassaa hoitaa eri henkilö kuin myyjä, joka auttaa sinua ostoksissa. Tästä syystä myyjät esittelevät itsensä nimeltä ja kassalla sinulta kysytään myyjän nimeä, joka auttoi ostoksissa. USA:ssa on huomattavasti edullisempaa shoppailla nimenomaan heidän omia Jenkki-brändejä kuin mitä vastaavien tuotteiden hinnat ovat Suomessa. Sanoisin, että jos Floridaan aikoo matkata ja on tarkoitus tehdä ostoksia kannattaa ehdottomasti lähteä katsastamaan Sawgrass Mills. Päivän ostoskeskus kiertelyn jälkeen lähdimme ajamaan matkamme viimeiseen tukikohtaan Florida Keys -saarille Key Largoon, jonne saavuimme ukkosen säestäessä pimenevässä illassa.

Floridan osalta meidän suunnitelmat olivat pitkään auki sen suhteen missä majoittuisimme ja mitä tekisimme. Jossain vaiheessa mietimme majoittuvamme Sanibelin trooppiselle saarelle, kunnes mieli muuttui ja olimme varaamassa majoitusta Miamista. Aloimme kuitenkin kiinnostua enenevässä määrin Florida Keys -saariryhmästä. Päädyimme siis kompromissiin, joka mahdollistaisi matkustamisen niin Miamiin kuin Key Westiinkin eli majoituimme Key Largoon. Vietettyämme yhden rentoilupäivän Key Largossa, olimme valmiita lähtemään seuraavana päivänä retkelle Miamiin.

Miami Beach

Iloinen ja aurinkoinen Miami Beach valloittaa matkaajan pastelliväreillä ja rennolla tunnelmallaan. Miami Beachin pitkät- ja kauniit rannat, ravintolat, ostosmahdollisuudet, vilkas yöelämä, puistot ja kulttuuri tarjoavat virikkeitä moneen makuun. Ei siis ole ihme, että Miami on yksi USA:n suosituimmista rantalomakohteista. Minulle Miami oli nuoruudessani oikea unelmien matkakohde, jonka valkoisista aurinkorannoista ja sykkivästä kaupunkielämästä haaveilin. Vuosien myötä omat toiveet matkakohteiden suhteen ovat päässeet hieman muuttumaan ja nykyisin en enää niinkään kaipaa aurinkolomia. Amerikan turneen lopuksi päätimme kuitenkin tutustua aurinkoiseen Floridaan.

Lähdimme sunnuntaiaamuna anivarhain ajamaan kohti Miamia, tai tarkemmin ottaen Miami Beachia, joka on oma kaupunkinsa rannalla sijaisevalla saarella. Saavuimme Miami Beachin eteläiseen kärkeen South Beachille ennen yhdeksää. Saimme auton eräälle parkkipaikalle vaivattomasti, sillä muuta liikennettä ei tuohon aikaan juurikaan ollut. Tiesimme ettemme ehtisi nähdä yhdessä päivässä kuin pienen pintaraapaisun Miamista, joten olimme valinneet päivän agendaksi tällä kertaa South Beachin ja Key Biscayne Bay saarelta löytyvän luonnonpuiston. Lähdimme ensimmäiseksi kulkemaan South Beachin eteläisimpään rantapuistoon South Pointe Parkiin. Puisto oli jo herännyt sunnuntaihin ja siellä oli runsainmäärin ulkoilijoita. Aamulenkkiään tekevät iloiset koirat saivat temmeltää vapaina samalla kun aamun ensimmäiset jumppatunnit olivat jo käynnissä puistossa. Jatkoimme kulkua rantaa pitkin pohjoisen suuntaan. Rannat olivat vielä aamulla melko autiot auringonpalvojista, mutta lenkkeilijöitä tuli tuon tuosta vastaan. Miamissa ihmiset haluavat näyttää hyviltä ja oman kunnon ylläpitäminen on monille todella tärkeätä. Ei myöskään ole poikkeuksellista nähdä kaupungilla joku kuuluisa julkimo, sillä kaupunki on suosittu lomakohde myös tähtien keskuudessa. Me ei ehkä lenkkareissa ja repuissa edustettu sitä rannan tyylikkäintä väestöä, mutta turistiosastoa sitäkin terhakammin.

Sunnuntaiaamuna South Beach oli hyvin hiljainen, eikä päästy kokemaan sitä energistä ja sykkivää tunnelmaa, joka rannalla varmasti vallitsee päivän edetessä. Ravintolat availivat oviaan aamupalan merkeissä puoliltapäivin, eli kuutisen tuntia myöhemmin kun olimme itse nauttineet oman aamiaisemme. Miami Beachilla päivärytmi painottuukin illempaan ja monet liikkeet ovat melko myöhään auki. Rannan Ocean Drive -kadun varrella sijaitsevat harvinaiset 1930-luvulla rakennetut Art Deco -arkkitehtuuria henkivät rakennukset, jotka tunnistaa pastellisävyistä, geometrisistä koristeluista ja modernista ilmeestä. Ocean Driven varsi on kaunista aluetta ja keltaiset taksit lipuvat kadulla kuin New Yorkissa konsanaan. Entäpä sitten rannan uimavalvojien kopit, jotka hakevat söpöydellään vertaisiaan - rantahan on kuin amerikkalaisen elokuvan kulissit!

Miami Beach pääsi yllättämään minut raikkaudellaan ja siisteydellään. Mielikuvani oli jostain syystä hieman erilainen kuin näkemäni todellisuus, joka tällä kertaa yllätti todella positiivisesti. South Beach oli raikkaissa ja hempeissä väreissään ihan mielettömän ihana, ja alueesta jäi hyvä tunne. Florida on pääasiassa tasaista suomaata ja siinä mielessä maisemat ovat pohjoisemmissa valtioissa korkeuserojen vuoksi mielestäni kiinnostavampia. Miamiin ja Floridaan jäi kuitenkin lukemattomia sellaisisia kohteita, joissa olisin halunnut päästä käymään. Miamin puolella minua olisi erityisesti kiinnostanut Vizcaya Museum & Gardens, joka on 1900-luvun alkupuolella valmistunut upea italialaistyylinen kartano puistoineen. South Beach eli SoBe on kuitenkin nähtävä ja koettava itse, enkä tuota sunnuntaista aamupäivää olisi halunnut vaihtaa mihinkään muuhun. Iltapäiväksi siirryimme Key Biscayne nimiselle saarelle, jossa tutustuimme Bill Baggs Cape Florida State Park -puistoon.