Adventures & Travel Photography

Blogi

Valokuvablogi - Matkablogi : Valokuvausta, matkailua, luontoa, kaupunkeja, hevosia ja tapahtumia.

Florida Keys & Key West

Florida Keys on nimitys 190 kilometriä pitkälle sääriryhmälle joka kulkee Floridan eteläpuolella. Saariryhmän yli kulkee Overseas Highway -valtatie, joka ylittää matkalla 42 siltaa. Saariryhmän viimeisimpänä saarena on Key West, joka on Yhdysvaltain eteläisin kaupunki. Lähimpänä mannerta taas sijaitsee pieni Key Largo, jonka me valitsimme Yhdysvaltain reissun viimeiseksi majapaikaksemme sijainnin ja sopivan hotellin ansiosta. Hotellimme oli Hampton Inn Manatee Bay, joka osoittautui hinta-laatusuhteeltaan loistavaksi valinnaksi. Hotellin nimen mukaan se sijaitsi Manatee Bay -nimisessä lahdessa, jossa on tavanomaista nähdä manaatteja. Me emme harmiksi kuitenkaan sattuneet paikalle niin, että manaatit olisivat olleet rannassa. Poikkeuksellisesti emme olleet näille loman viimeisille päiville tehneet varsinaisia suunnitelmia, vaan tarkoituksena oli edetä ihan fiiliksen mukaan. Lauantaipäivä vietettiinkin täysin Key Largon pienellä saarella auringossa lepäillen ja lähiseudulla ulkoillen.

Key Largo on suosituin ehkä kalastajien keskuudessa, mutta muuten se ei tarjoa pidempään lomaan kovin paljoa virikkeitä. Me kävimme tutustumassa John Pennekamp Coral Reef State Parkiin, joka oli ainakin patikoijalle vaatimattomin kaikista reissussa nähdyistä puistoista. Puisto onkin enemmän sopiva merellisistä aktiviteeteistä kiinnostuneille. Snorklaajille ja sukeltajille löytyy varmasti paljon nähtävää koralliriutoilla, ja puistosta on myös mahdollista osallistua lasipohjaveneillä tehtäville retkille. Alueelta löytyy myös myös pieni, mutta kaunis ranta auringonottoon. Alunperin olimme suunnitelleet kokeilevamme snorklausta tai käyvämme veneretkellä, mutta meitä molempia laiskotti niin paljon, että päätimme pitäytyä kuivalla maalla. Me kävimme kulkemassa yhden puiston kolmesta ulkoilupoluista, mutta tuohon aikaan syksystä äkäiset hyttyset olivat kovana kiusana. Suosituin polku Mangrove Trail oli suljettu edellisviikkoisten rankkasateiden vuoksi, joten sitä emme päässeet kiertämään. Florida on melko riskialttiilla alueella hurrikaanien suhteen ja heinäkuulta lokakuulle onkin suurin mahdollisuus hurrikaanien syntymiselle. Syksy ei siis ole varauksetta aivan parasta aikaa lomailla Floridassa, mutta silloin kuitenkin puuttuvat kaikkein suurimmat turistimassat ja hintataso on sen myötä hieman edukkaampi. Säiden puolesta talvi- ja kevätkausi ovatkin suosituinta matkailusesonkia Floridassa.

Emme malttaneet kovin kauaa olla paikoillamme Key Largossa vaan kaksi viimeistä päivää vietimme reissaten. Toisena päivänä kävimme Miamissa ja toisena Key Westissä. Juuri sitä varten valitsimme yöpaikan mahdollisimman keskeltä noita kahta kohdetta, että jos kuitenkin innostuisimme vielä viimeisinä päivinä reissaamaan. Kaukaa olimme viisaita, sillä päivän laiskottelun jälkeen Key Largossa olimme innosta puhkuen valmiita tutustumaan autoillen Floridaan.

Maanantaina 6.10.2014 starttasi kuukauden mittaisen Amerikan reissumme viimeinen kokonainen päivä. Lähdimme ajamaan aamulla Key Largosta kohti Key Westiä ja tarkoituksenamme oli tehdä pari pysähdystä matkalla. Matkaa Key Largosta Key Westiin kertyy noin sata mailia. Key West on Yhdysvaltojen eteläisin kaupunki ja se sijaitsee samannimisellä saarella, joka kuuluu Florida Keys -saariryhmään. On aivan turha kuvitella, että yksi päivä mitenkään riittäisi Key Westille, varsinkaan jos samana päivänä vierailee muuallakin. Siitä huolimatta emme halunneet jättää näkemättä Key Westiä ja päätimme käydä saarella päiväseltään. Jos Key Westiin lähtee ajamaan Miamista, kannattaa varata pelkkään ajoon noin nelisen tuntia.

Ensimmäisen pysähdyksen matkalla Key Westiin teimme Bahia Honda State Parkin luona. Bahia Hondalta löytyykin monien mielestä Florida Keysin kaunein uimaranta, ja tähän on helppo yhtyä. Kävimme puistoon saavuttuamme ensin kävelemässä vanhaa Bahia Hondan siltaa pitkin, joka on nykyisin laitettu poikki turvallisuussyistä. Sillalta kuljimme kirkasvetiseen rantaan, jonka jaoimme vain muutaman muun auringonottajan kanssa. Turkoosin kirkas merivesi tuntui lämpimältä ja sinne oli ihana käydä välillä pulahtamassa. Viihdyimme Bahia Hondan rannalla vähän liiankin hyvin ja jatkoimme matkaa vasta puoliltapäivin. Bahia Hondalta ajoimme seuraavalle suuremmalle saarelle Big Pine Keylle, josta löytyy harvinainen ja ainostaan Florida Keyseillä elävä peuralaji Key Deer. Key Deer on maailman pienikokoisin peuralaji ja ne ovat sukua valkohäntäpeuralle. Ajoimme ympäri Big Pine Keytä ja poikkeisimme välillä myös No Name Keylle. Onnistuimmekin näkemään muutaman pikkuruisen peuran tienvarsilla ja tästä ilahtuneena olimme lopulta valmiita jatkamaan matkaa Key Westiin.

Tässä kohtaa on muistutettava, että jos olette joskus matkaamassa Keyseillä ja päätätte piipahtaa Big Pine Keyllä, niin muistattehan ajaa varovasti. Pienet peurat ovat niin luottavaisia ihmisten suhteen, että ne saattavat tulla yllättäen tielle. Monet peurat joutuvatkin vuosittain kolarin uhriksi ihmisten piittaamattoman ajotavan vuoksi.

Saatuamme auton parkkiin Key Westillä suuntasimme aivan ensimmäiseksi pienelle välipalalle, joka tarkoittaa Keyseillä yhtä kuin Key Lime Pie. Key Lime Pie on juustokakkua muistuttava piiras, joka valmistetaan vain Keyseillä kasvavista Key Lime -hedelmistä. Key Lime Pieta tarjotaan lähes jokaisessa ravintolassa ja kaikki tekevät sen hieman eritavalla, ja jokainen tietenkin kehuu omaa reseptiään parhaaksi.

Meillä oli loppujen lopuksi melko niukalti aikaa Key Westillä, joten käytimme sen lähinnä kuljeskelemalla ristiin rastiin katuja. Kävimme ottamassa pakolliset kuvat Yhdysvaltain eteläisimmän pisteen merkiksi laitetulla poijulla ja ihmettelimme miten lyhyen matkan päästä löytyisikin jo Kuuba. Key Westiltä on matkaa Kuuban Havannaan vain 90 mailia meriteitse. Pari kuukautta reissumme jälkeen saimmekin kuulla uutisia, joiden mukaan kommunistinen Kuuba oli lähentymässä Yhdysvaltoja ja samalla viitisenkymmentä vuotta kestänyt kauppasaarto päätettiin purkaa. Tuona aikana ei USA:sta saanut toimittaa Kuubaan muuta kuin lääkkeitä ja elintarvikkeita. Olisi ollut mielenkiintoista käydä myös Kuubassa ja luulen, että jos nyt olisimme suunnittelemassa samanlaista matkaa vaihtaisimme loppuloman Florida -vierailun luultavasti Kuubaan.

Key Westissä oli aistittavissa sellaista Karibian tunnelmaa, mikä puuttui muualta Yhdysvalloista. Key West tuntuikin olevan kuin toiselta planeetalta verraten muuhun näkemäämme. Siirtomaatyyliset rakennukset olivat persoonallisia ja niiden pihoilla saattoi vilistellä vaikkapa vapaita kanoja. Kaikkialla vallitsi rento ja lämmin tunnelma. Ihastuin itse aivan totaalisesti Key Westiin ja siellä olisin halunnut viipyä ehdottomasti pidempään. Oli kuitenkin tyydyttävä vain yhden iltapäivän mittaiseen visiittiin.

Kaupungin pääkatu on Duval Street, jonka varrella on lukemattomia ravintoloita, putiikkeja, sekä taidegallerioita. Yksi suosituimmista nähtävyyksistä Key Westillä on kirjailija Ernest Hemingwayn koti, joka löytyy Whitehead Streetin varrelta. Samaisen kadun eteläisessä päässä sijaitsee USA:n eteläisimmän pisteen merkkinä oleva poiju. Auringonlaskua saaren väki kokoontuu katsomaan Mallory Squarelle, joka täyttyy illan myötä katutaiteilijoista. Key Westin auringonlaskuja pidetään yksinä maailman kauneimmista, mutta meidän visiitillä aurinko meinasi peittyä illalla melko paksun pilviverhon taakse.

Suuntasimme illaksi Fort Zachary Taylor State Parkiin, josta löytyy kaupungin paras uimaranta, sekä Fort Zachary Taylor -linnoitus. Olisimme halunneet vierailla linnoituksessa, joka on toiminut esimerkiksi Sisällissodan aikana laivaston tukikohtana, mutta emme olleet huomioineet, että se suljettaisiin jo viideltä. Myöhästyimme harmiksi noin vartin linnoituksen sulkemisesta. Päätimme jäädä linnoituksen takana olevaan rantaan ihailemaan auringonlaskua ja saimmekin nauttia illasta rannalla kahdestaan. Marrory Squarella olisi ollut varmasti ruuhkaksi asti väkeä auringonlaskun aikaan, joten viihdyimme ehdottomasti paremmin rauhallisella rannalla puistossa. Auringonlaskun jälkeen kuljimme takaisin keskustaan ja menimme syömään maittavat kanasalaatit Catherine's Cafe -ravintolaan, ja jälkiruuaksi tietenkin Key Lime Piet. Ruokailun jälkeen palasimme autolle ja ajelimme takaisin Key Largoon.

Niin saatiin päätökseen reissumme viimeinen päivä ja seuraavana päivänä lähdimmekin haikein mielin kotimatkalle kohti lentokenttää. Kuukausi USA:ssa hujahti hurjan nopeasti ja muistoihin jäi tuhannet ihanat kokemukset.