Adventures & Travel Photography

Blogi

Valokuvablogi - Matkablogi : Valokuvausta, matkailua, luontoa, kaupunkeja, hevosia ja tapahtumia.

Maa peittyi valkeaan

Vietettymme maaliskuisen Islannin matkamme ehkäpä parhaan osuuden Höfnin seutuvilla alkoi paluumatkamme takaisin Reykjavikin suuntaan. Kirjoittelin jo aiemmin tarinaa Jökulsárlónilta, missä vierailimme kumpaankin suuntaan matkatessa, mutta kuvia ja kerrottavaa riittää vielä reissun kahdelta viimeiseltä päivältä.

Paluumatkallamme yövyimme yhden yön Vikissä Guesthouse Reynirissä ja toisen Golden Circlen varrella eräällä hevostilalla. Saavuttuamme Vikiin alkoi lunta tupruttaa lähes vaakatasossa, joten katsoimme parhaaksi asettua aikaisin yöpuulle. Aamulla herättyämme kurkistin ikkunasta ulos ja huomasin suureksi iloksi paksun lumivaipan maan peitteenä. Yön aikana oli satanut lunta kymmenisen senttiä ja saimme kuin saimmekin nähdä Islannin myös talviasussaan, jota olimme niin kovasti toivoneet matkaltamme. Sää rannikolla oli kuitenkin varsin leuto ja lumi tuntui sulavan nopeasti. Lähdimme aamun sarastuksessa kuvailemaan Vikin kaunista kylää ja aurinko pilkahtikin pilvien raosta muutaman minuutin ajan, ennen kuin se pikaisesti piiloutui takaisin pilvien taakse.

Paluumatkaa varten emme olleet tehneet etukäteen oikeastaan mitään varsinaisia suunnitelmia, vaan kuljimme rennolla aikataululla pysähdellen jo tutuilla nähtävyyksilla, tai sitten valiten joitain hitaampia pikkuteitä matkan taittoon. Koska meillä oli niin löyhä aikataulu vietimme myös pitkät tovit suloisia ja pörröisiä Islanninhevosia ihastellen.

Ajettuamme Vikistä seuraavaan yöpaikkaamme Guesthouse Steinsholtiin meillä oli mukavasti aikaa rentoutua huoneessamme ja käydä tutustumassa tilan hevosiin. Käytyäni illalla suihkussa jäin tähystämään hotellin pimeältä käytävältä suurista ikkunoista kohti pohjoista taivasta. Ja kuinka ollakkaan kirkkaalla taivaalla leiskuivat revontulet täydessä loistossaan. Ryntäsin pikapikaa huoneeseemme ja hoputin miestäni pukemaan. Paketoin ylleni kaikki matkalaukusta löytyneet vaatteet ja kiiruhdimme ulos kylmenevään yöhön. Pakkanen kiiri kymmeneen asteeseen ja navakka tuuli teki säästä todella hyytävän. Majataloamme ympäröivät avarat pellot, joten päätimme jäädä katselemaan revontulien loimua niille sijoillemme.